sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Varhaiskasvatussuunnitelma

Päiväkodeissa on hyvin toteutettu valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelmaa pohjana oman suunnitelman luomiseksi. Ne päiväkodit joiden varhaiskasvatussuunnitelmaa tutkin, sisälsivät jokaisen omia arvoja, tavoitteita ja painopistealueita. Jokaiseen oli laadittu myös suunnitelma pedagogisesta kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta, ajattelu ja oppiminen, laaja-alaista osaamista, itsestä huolehtimista ja arjen taitoja, kultturillisuus, yhteistyöstä vanhempien ja kasvattajien kanssa, kielen kehitys, erityistuen tarpeet ja monikulttuurisuus.

Verratessani kahta eri kuntaa, eroavaisuuksia löytyi paljonkin. Kummankin kunnan yhteisenä tavoitteena oli edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista, toisella oli myös mainittu, että lähtökohtana on kaupungin, sivistys- ja kulttuuripalveluiden sekä varhaiskasvatuksen visio, strategia ja toiminta-ajatus.
Arvoissa oli myös eroja. Toisella kunnalla arvoihin nousi kiireettömyys, leikki, turvallisuus, välittäminen ja yhteistyö. Toisen kunnan arvot perustuivat kunnan omiin arvoihin ja lapsuuden arvostamiseen.
Tavoitteissa toisella kunnalla oli yhdenmukaistaa ja samalla lähentää eri päivähoitomuotojen toimintaa. Eri hoitomuotojen tulee kulkea rinnakkain toista tukien. Varhaiskasvatustyön tavoitteena on tyytyväinen ja leikkiväinen lapsi, joka voi kokonaisvaltaisesti hyvin. Toisen kunnan tavoitteena oli lasten tukeminen kasvu- ja kehitysympäristössä, hyvät peruspalvelut ja syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ehkäisy.
Toinen kunnista oli erikseen maininnut painopistealueiksi kestävän kehityksen, kulttuurin, liikunnan sekä lasten osallisuuden.

Lähihoitajan rooli vasu keskustelussa:
Arviointi lapsen kasvusta ja kehityksestä, ymmärtää hänen tarpeitaan. Havainnoi: kokonaiskuva lapsen kehityksestä, motoriset taidot, kielellinen kehitys, matemaattinen kehitys, arvioi kouluvalmiutta. Tarjoaa vaihtoehtoja, on perheen tukena, ohjaa ja neuvoo tarvittaessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti